För ett tag sen gjorde jag en kort film där jag tipsade om fem hemsidehacks som ger dig expertstatus.

Jag gjorde den dels för att dela med mig av några enkla tricks som kan ge säljet en skjuts för dig som är nystartad, och dels som en reflektion på att jag blev fullbokad inom loppet av nio månader från att jag startade Soulfly.

Jag delade filmen på Facebook och blev helt överväldigad av alla glada kommentarer den fick. Du kan förresten se filmen HÄR om du har missat den!

De här tipsen är fem superviktiga saker att göra rätt på din hemsida för att positionera dig som expert och få besökarna att köpa. Men ändå är det inte den här filmen jag vill prata med dig om i dag. Jag har något ännu viktigare att dela med mig av faktiskt, något som är den allra största nyckeln till att båda två av mina företag jag har drivit har blivit fullbokade.

Innan jag berättar exakt vad det är vill jag passa på att vara lite sådär oförskämt icke-jantig och visa några siffror…

  • 50 % av mina uppdrag får jag genom att någon har rekommenderat mig vidare
  • 30 % av mina uppdrag kommer från återkommande kunder
  • 20 % av mina uppdrag kommer från att kunden och jag har fått kontakt på annat sätt

Så för att sammanfatta, åtta av tio kunder är alltså antingen återkommande kunder eller har kommit på rekommendation. Lite liknande siffror hade jag i mitt första företag. Nu kan du säkert gissa vart jag vill komma med det här.

Precis. Nöjda kunder kan vara det överlägset bästa försäljningstricket. Du måste inte lägga tid och pengar på SEO, annonser eller andra fancy, avancerade eller energikrävande marknadsföringsmetoder. Absolut – en säljande hemsida ger dig expertstatus och skapar en vill ha-känsla kring ditt varumärke, men det är kundernas upplevelse av dig och de resultat du gav dem som är den största succéfaktorn i längden.

Och det bästa av allt? Om 80 % av dina uppdrag kommer in självmant tack vare dina tidigare kunder kan du lägga din tid på en himla massa annat än marknadsföring. Som att göra ett bra jobb till exempel. And around it goes i den positiva spiralen…

Det enda det här kostar dig är att du måste göra ett grymt bra jobb varje gång du får ett uppdrag. Varje gång? Varje gång! Men det hade du väl tänkt göra ändå, eller hur? 😉

Det är så lätt att virra bort sig i djungeln av sociala medier, tekniska lösningar och alla andra “måsten”, när det egentligen inte behöver vara krångligare än så här att bli fullbokad. I början kan man behöva jobba både hårt och smart för att få de första kunderna, men gör du ett galet bra jobb är chansen stor att snöbollen börja rulla.

Lycka till!